wtorek, 28 marca 2023r. | Rok szkolny 2022/2023. | 08:11:51 |
Koło przyrodnicze poczuło wiosnę. Klasa przyrodnicza została zasypana doniczkami z różnymi sadzonkami. Głównie wsadzaliśmy z pestek: daktyle, dynię, cytrynę, jabłko oraz z nasionek ogórki, papryczki, czarnuszkę, rozmaryn, marchewkę... I wiele innych. Czekamy aż parapety zazielenią nam się.
Tym razem uczniowie Koła Przyrodniczego tworzyli sałatki. Celem było nie tyle wykonanie zdrowych sałatek na zimową porę, ale nauka, jakie wartości mają pewne produkty, jakie jedzenie pomaga w odporności, jakie witaminy wpływają na nasz organizm regulująco, a jakie wzmacniająco. Sałatki wyszły pyszne, więc wiedza przez żołądek, to najnowszy model nauczania. Smacznego.
Koło przyrodnicze tym razem tworzyło gry. Tematyka - oczywiście przyroda. Zadanie wykonywane było w parach, każda gra musiała mieć pola sukcesu, pola "złe", zagadki. Uczniowie postarali się zrobić także pionki i kostki, aczkolwiek gra z nauczycielem odbywała się kotką wydrukowaną na drukarce 3D z Laboratoriów Przyszłości. Każda gra miała swoją ciekawą otoczkę, zabawa przy tym była rewelacyjna. Zapraszamy do gry.
Pejzaże farbami malowane
Koło przyrodnicze w akcji: Brokat, farby do malowania wnętrz i foliowe rękawiczki... Tylko tyle lub aż tyle trzeba było, by powstały rewelacyjne prace. Malowanie palcami to super zabawa połączona z rozwojem. A brokat... To element, który cieszył się największym zainteresowaniem.
Tym razem Przyrodnicy wykonywali zadanie z Odysei Umysłu - mieli stworzyć maszyny ekologiczne z własnych ciał. Każda maszyna musiała mieć włącznik, rozruch, pełny etap pracy, wyciszenie, wyłącznik. Zabawa przednia, nauka przy tym oczywista. Efekty super.
Zadaniem przyrodników było wykonanie plakatu związanego z przyrodą, ale metodą dmuchania w farbę. Poza wyborem "co namalować", jaki wybrać kolor pojawił się inny problem - jak mocno rozwodnić farbę, by dało się dmuchać. Uczestnicy tych zajęć nauczyli się, że takie "dmuchanie", to coś nienaturalnego dla organizmu i zaobserwowali różne reakcje. Okazało się, że zawroty głowy przy takim działaniu, to rzecz naturalna. Nauczyli się, że należy powoli wyrównać oddech i ilość tlenu w organizmie. Samo dmuchanie, by krople farby "malowały" to, co było w zamyśle, okazało się trudnym sposobem pracy. Prace jak zwykle wyszły super, a zabawa przy tym niesamowita.
Koło przyrodnicze przyłączyło się do "Sprzątania Świata", akcji, która znana jest wszystkim i gromadzi wielu chętnych. My postaraliśmy się pomóc w bezpieczny nam sposób, w bezpiecznej dla nas okolicy, czyli najbliższy rejon naszej szkoły oraz teren szkolny. Okazało się, że śmieci całkiem sporo, jak na taki "fragment Świata". Jesteśmy zadowoleni, że mogliśmy wesprzeć tak ważną akcję. Może w przyszłym roku przyłączycie się do nas i zrobimy to na większą skalę...zobaczymy.
Uczniowie chętni poszerzać swoją wiedzę z przyrody zajmowali się obserwacją małych istot przez lupę oraz mierzyli obwody drzew, a potem sprawdzali, ile lat ma każde z nich. Pod lupę najczęściej szły pająki i robaczki - widocznie strasznie interesujące "bestie". Okazało się, że na terenie szkoły mamy drzewa liczące sobie około 200 lat! piękne okazy, należy je chronić. Zabawy przy tym było mnóstwo.... i o to chodzi, nauka przez zabawę!
Działania koła przyrodniczego zatoczyły koło - pięć lat temu, uczniowie, którzy są obecnie naszymi absolwentami, założyli pojemnik biodegradowalności. Obserwowali skórkę mandarynki, chusteczkę higieniczną oraz woreczek foliowy. Pojemnik stał do września tego roku. Teraz, nowi, młodzi odkrywcy zbadali, co stało się z doświadczeniem poprzedników i założyli własny pojemnik biodegradowalności. Okazało się, że z poprzedniej akcji nie było ani grama skórki mandarynki, chusteczka też rozłożyła się, ale za to woreczek przetrwał 5 lat i w dodatku powstały na nim glony - oglądaliśmy je pod mikroskopem. Obecni odkrywcy sprawdzają, jak szybko rozłoży się: skórka banana, kartka z zeszytu, guma do żucia, folia aluminiowa oraz paluszek. Po 2 tygodniach banan zaczyna "wychodzić na własnych nogach", a po paluszku prawie nie ma śladu. Sprawdzamy dalej.