wtorek, 28 marca 2023r. | Rok szkolny 2022/2023. | 08:20:48 |
Szanowni Rodzice!
Przystępujemy do realizacji kolejnej edycji programu profilaktycznego pod tytułem APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ. W bieżącym roku szkolnym program będzie realizowany z uczniami klasy VI a oraz kontynuowany w klasach VI b i V a.
Każdy wartościowy program edukacyjny uczy dzieci czegoś więcej niż tylko liczenia i czytania. Dobry program dotyka umysłu i serca. Budowanie poczucia własnej wartości dziecka oraz jego wiary we własne możliwości stanowić będą najważniejsze cele programu, o których wspólnie powinniśmy pamiętać.
Chcemy, aby każde dziecko znalazło przyjaciół i potrafiło w zgodzie bawić się i współpracować z innymi; aby radziło sobie w trudnej sytuacji, optymistycznie podchodziło do zadań, które stawia przed nim życie; by było wytrwałe i kreatywne. Właśnie z tego powodu będziemy realizować program promocji zdrowia pt. APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ.
Kiedy się skaleczymy lub zranimy, sięgamy do apteczki pierwszej pomocy po plaster lub bandaż. W naszym programie każde dziecko będzie tworzyło swoją własną apteczkę pierwszej pomocy emocjonalnej potrzebną wtedy, kiedy trzeba poradzić sobie z trudnymi emocjami, odzyskać dobry humor i nadzieję. Każde dziecko na zajęciach wykona własną apteczkę i samodzielnie ją ozdobi.
W trakcie realizacji programu będziemy uzupełniać apteczki, zajmując się tematami, ważnymi dla zdrowia emocjonalnego i dobrego funkcjonowania dziecka:
Program „Spójrz inaczej” powstał w starachowickim środowisku pedagogów, psychologów i socjologów. Jego autorami są Andrzej Kołodziejczyk, Ewa Czemierowska – Koruba i Tomasz Kołodziejczyk.
Treści programu wspierają wychowanie, wspomagając rodziców w ochronie dzieci przed ryzykownymi zachowaniami, uczą też młodych ludzi, jak nawiązywać i utrzymać dobre relacje z innymi i konstruktywnie rozwiązywać sytuacje trudne. Odwołują się do poszanowania wartości, bazując na doświadczeniach, przeżyciach i realiach rodzimej rzeczywistości. Wykorzystują doświadczenia nauczycieli i rodziców i - zgodnie z ich sugestiami - uwzględniają potrzeby polskich dzieci i młodzieży. Dla nauczycieli stanowią pomocne narzędzie w realizacji działań profilaktycznych z wychowankami w klasach, do prowadzenia których są zobligowani.
Zajęcia w programie „Spójrz inaczej” ułożone są w cykle - ok. 20 scenariuszy dla każdej klasy, od I do VIII klasy szkoły podstawowej, do zrealizowania w ciągu roku podczas zajęć z uczniami.
Zajęcia prowadzone są metodami aktywnymi tzn. w taki sposób, aby umożliwić uczniom aktywne doświadczanie i przeżywanie tego, co jest tematem zajęć, a następnie podsumowanie i opracowanie zdobytych doświadczeń.